Skuteczna reklama – jak zrobić? I czy reklama działa

Prosty przykład jeśli zapytamy losowo wybrane osoby o średnie zarobki. Zdecydowana większość odpowiada że powinna zarabiać powyżej średniej krajowej. Ale czy rzeczywiście każdy może ją otrzymać? Odpowiedź jest oczywista że nie. Ponieważ nie mogłaby istnieć średnia jeśli każdy zarabiałby powyżej.

Obojętnie jaką klasę pracowniczą zapytamy o zarobki. Wszyscy odpowiadają prawie jednogłośnie że powinni zarabiać zdecydowanie powyżej średniej.

Osoby które pytano pracowały w wyższych uczelniach, robotników przemysłowych, policjantów. Żadna z wymienionych grup społecznych nie uważa że powinien zarabiać poniżej średniej krajowej.

Paradoks samego siebie

W latach 1977 przeprowadzono badanie przez P. Crossa które dała oszałamiający rezultat. Aż 94 % zapytanych nauczycieli w swoim mniemaniu poczuwało się za lepszych od statystycznego innego nauczyciela.

Taki wypaczony pogląd na własną osobę mają tylko nauczyciele? Nie, badania pokazały że zdecydowana większość ludzi uważa się za lepszych od statystycznej przeciętnej osoby.

Ciekawe jest też przeprowadzone doświadczenie z 1985 roku które pokazało że ludzie uważają się za zdecydowanie bardziej moralnych i inteligentnych niż inny statystyczny człowiek.

N. Weinstein przeprowadził ze studentami ciekawe badanie: Zapytał o szansę że spotka ich coś  nieszczęśliwego (przedwczesna śmierć, rozwód, nałóg alkoholowy, groźny wypadek samochodowy) oraz o pozytywne sytuacje (interesująca praca, ciekawa wycieczka, udane małżeństwo).

Jak myślisz jaka jest odpowiedz na zadane im pytania? Zdecydowana większość sądzie że nie przytrafi im się nic tak drastycznego oraz to że pozytywne sytuacje bardzie będą dotyczyły ich niż przeciętną osobę.

W niektórych przypadkach może się to różnić w zależności od sytuacji finansowej i położenia geograficznego. Jednak prawie jednogłośnie wszyscy uważają że są w lepszej sytuacji niż przeciętna osoba, są inteligentniejsi, mają większy talent i są uczciwsi.

Taki paradoks skrzywienia osobowości to naturalna reakcja człowieka. Wszyscy chcemy czuć się lepszymi od innych niż tak naprawdę jesteśmy. Badania wykazały że jest to naturalne i nie ma się czym przejmować. Takie mniemanie o sobie pokazuje że jesteśmy zadowoleni z życia oraz zdrowi pod względem psychicznym.

Przemoc i agresja w mediach

Oglądając filmy zawierające agresję, przemoc, gwałt sądzimy że nie mają one na nas wpływu i nie spowodują negatywnych skutków. Za to na pewno mogą negatywny wpływ na innych.

Skuteczna reklama

Przechodząc do sedna, jak działa skuteczna reklama? Przykłady te miały wykazać zależność między reklamą a jej odbiorem i wpływem na podejmowane decyzje o zakupach.

Uważamy: na nas reklama nie działa, jesteśmy przekonani że raczej inne osoby są na nią bardziej podatne. Jeśli by nie działała to dalej byśmy korzystali ze starych urządzeń elektronicznych a jednak tak nie jest, nie jesteśmy odporni chociaż by nam się wydawało.

Bezapelacyjnie lubimy postrzegać siebie jako osoby które nie ulegają wpływowi przez media. Patrzenie na siebie w ten sposób podnosi własne morale i poczucie wartości. Sądzimy że inni są bardziej podatni na reklamę niż my sami. Jest to zwykła iluzja której się poddajemy.

Kolejny eksperyment polegał na pokazaniu grupie ludzi filmu który miał przestrzegać przez jeżdżeniem samochodem po alkoholu. Odpowiedz jest oczywista. Uważamy że taki film może pomóc „innym” ale na  pewnie nie nam.

Skuteczna reklama – 3 wartościowe cechy

W psychologii reklamy istnieją 3 wartościowe cechy nadawcy reklamy: autentyczność, atrakcyjność, władza . Nadawcą reklamy może być firma lub osoba najczęściej osoby znane z branży muzycznej sportowej itp.

Psychologia reklamy działa właśnie w ten sposób że łatwiej utożsamiamy się z marką jeśli jest reprezentowana przez osobę. Dlatego jeśli jest taka możliwość nadajemy marce osobowość.

Autentyczność

Jeśli osoba występująca w reklamie znana jest ze swojej wiarygodności reklama jest postrzega jako bardziej prawdziwa której można zaufać. Przygotowując projekt reklamy statycznej np. banery a nie mając dużego budżetu, można  wykorzystać symbolikę.

Znany przykład to dodanie do zdjęcia stetoskopu przy produktach farmaceutycznych, dietetycznych. Wiadomo że to tylko rekwizyt jednak podświadomość działa w określony sposób i „niestety” takie zabiegi oddziałują na nas.

Atrakcyjność

Kolejny atrybut który sprawia że klient pragnie się utożsamiać z nadawcą reklamy to atrakcyjność. Jako nadawcy w psychologii reklamy wykorzystywane są osoby o podobnej klasie społecznej, wieku, stylu życia, płci.

Zalicza się także do nich znanych aktorów, piosenkarzy, sportowców którzy zdobywają tytuły – młoda osoba pragnie się z nim utożsamić.

Władza

Polega na nagradzaniu lub karaniu odbiorcy. Jeśli zbytnio wczujemy się w jedną postać która gra scenę a druga wystosuje jakąś karę lub nagrodę następuje efekt przejęcia władzy.

Może się wydawać że taka sytuacja jest nie możliwa ale jednak okazuje się że występuje. Dlatego tak często w reklamach pojawiają się różni specjaliści i eksperci.

Jeśli interesuje cię wykonanie projektu skutecznej i kreatywnej reklamy zapraszam do złożenia zapytania, odpowiedź otrzymasz w ciągu 1h.

Dodatkowe porady odnośnie projektowania skutecznej reklamy w publikacji: Kreatywne reklamy

© Wszystkie prawa zastrzeżone

Made with ❤ by Afiszu.pl