Projektowanie 3D

Wymagania i świadomość konsumenta rosną. Wygląd opakowania często decyduje o wyborze. Kto by chciał sięgać po opakowanie które wygląda mało interesująco?

Istnieje bardzo dużo książek opisujących np. jak zwiększyć sprzedaż, jak zachęcić klienta do wyboru akurat twojej marki. A mało na temat procesu projektowania opakowań. 

Jak zaprojektować opakowanie?

Zaczynając od zbadania aktualnego trendu, przez ustalenie docelowego klienta i jego zapotrzebowania oraz odniesienie aktualnych trendów. Wszystko to spowoduje trafną komunikację między klientem a produktem.

Branża designerska rozrosła się do ogromnych rozmiarów, dzieląc się na różne kierunki. Projektowanie etykiet i opakowań to w dzisiejszych czasach pewnego rodzaju sztuka. 

Szybki rozwój technologii w tej branży spowodował polepszenie jakości opakowań. Narzędzia do projektowania opakowań z każdym rokiem staja się bardziej rozbudowane i dają większe możliwości co przekłada się na wygląd zewnętrzny. 

Nowe marki mogą łatwiej wejść na rynek jeśli proces projektowania opakowania  zostanie odpowiednio przeprowadzony a szansa osiągnięcia sukcesu jest dużo większa. Ponieważ łatwiej jest stworzyć wygląd design aspirując do produktów premium.

 

  1. Określenie trendu marki
  2. Produktowa fotografia z użyciem technologii CGI dla uzyskania unikalnego charakteru
  3. Retusz zdjęć w celu uwydatnienia pożądanych cech i usunięcia niedoskonałości

Trwała więź

Budowanie trwałej więzi miedzy klientem a marką to cel do którego powinno się dążyć jeśli myśli się o długotrwałym rozwoju firmy. Odpowiednio dobrany styl opakowania to pierwszy krok.

Przygotowanie projektu w taki sposób aby mógł być wdrożony jako pojedynczy produkt lub cala seria w późniejszy czasie.

Styl opakowania

Wybór odpowiedniego stylu to również aspekt którego nie należy omijać. Projekty etykiet i opakowań mogą nawiązywać do konkretnego stylu lub być ich połączeniem. Jest kilka z których można brać inspirację.

  1. Kreatywne opakowania
  2. Opakowania styl vintage
  3. Minimalizm w opakowaniach
  4. Opakowania rustykalne
  5. Powielony wzór
  6. Opakowania współczesne
  7. Opakowania luksusowe i premium
  8. Opakowania abstrakcyjne
  9. Infantylne opakowania
  10. Artystyczne opakowania
  11. Ludowe opakowania

1. Kreatywne opakowania

Takie wersje opakowań to np. połączenie kształtu z produktem który jest w środku. Dzisiejsza technologia pozwala na takie zabiegi które jak widać dają bardzo ciekawy efekt.

Najczęściej taki rodzaj opakowań stosowany jest w produktach premium żeby jeszcze bardziej podkreślić ich wysoką jakość. Sprawne połączenie np. minimalizmu i innowacyjności potrafi zaskoczyć niejedna osobę.

2. Opakowania styl vintage

Ostatnie lata pokazują że lubimy wracać co raz częściej do stylu z przed wielu dziesięcioleci.

Styl opakowań vintage przeżywa drugą młodość. Lata 20, 30 pokazują ponadczasowy charakter, kiedy grafika byłą projektowana odręcznie.

Projektowanie opakowań vintage można wykonać dwojako. Albo użyć aktualnych narzędzi albo wykonać projekt zupełnie odręcznie.

Kwestia wyboru – wykonujemy projekt opakowania w 100 % starą metodą albo upodabniamy produkt wykorzystując tylko styl i puszczamy do druku rysunek żeby zachować wszystkie walory.

3. Minimalizm w opakowaniach

Minimalistyczne opakowania to sztuka sama w sobie.  Może być zaczerpnięta z praktycznie każdego stylu.

Można użyć np. wyłącznie jeden kolor lub tylko sam tekst. Wydawać by się mogło że jest to banalny projekt opakowania.

Chcąc zrobić taki projekt trzeba posiadać odpowiednie doświadczenie. Proces produkcyjny jest też tańszy ponieważ korzystać możemy np. z jednej barwy.

4. Opakowania rustykalne

Połączenie stylu teraźniejszego z bardzo wyraźnym akcentem wsi. Po taki design sięgają firmy posiadające produkty BIO.

Podkreśla to w znacznym stopniu ich pochodzenie, sposób produkcji i zawartość. Nie tylko design o tym przypomina ale też typ opakowań z których są wytwarzane np. surowce odnawialne.

Opakowania rustykalne dają poczucie zgody z naturą. Użycie pastelowych spokojnych barw: zieleni, brązu, błękitu.

Dobra kompozycja i odpowiednia gra barw i kształtów potrafi stworzyć sielankową atmosferę. Projekt taki może a właściwie powinien w jak największym stopniu sugerować że został przygotowany wyłącznie z materiałów BIO.

5. Opakowania abstrakcyjne

Ciekawa opcja dla opakowań. Opakowanie abstrakcyjne będzie trafiać do szczególnej grupy odbiorców. Częściej do osób interesujących się takim rodzajem sztuki jak i do ludzi którzy lubią bardzo dziwne i nieregularne kształty.

Zupełna odskocznia od standardowego stylu. Jeśli takie opakowania stoją na półce z produktami o takim samym zastosowaniu w tym wypadku herbaty, na pewno przykuje uwagę.

Chociaż na próżno w grafice doszukiwać się nawiązań do zawartości, jedyne co sugeruje jaki to rodzaj produktu to kolor i treść, resztę dopowiada wyobraźnia. Jest to opakowanie raczej do produktów premium.

Sposób przygotowania wymaga współpracy z artystą, dodatkowy proces produkcyjny znacznie podbija koszt ale też i niepowtarzalność opakowania i produktu.

6. Opakowania Infantylne

Szalony, niezrównoważony, odrealniony tak można go śmiało nazwać. Kolejna odskocznia od korporacyjnego surowego projektu. Wykorzystywany ostatnio bardzo często w etykiet na piwo.  

Produkty z limitowaną edycją, konkursowe, jak i dla młodzieży będą odpowiednim wyborem. Największą grupą tego produktu są najmłodsi i to główne dla nich jest taki projekt.

7. Artystyczne opakowania

Styl zaczerpnięty z dekoracji architektonicznych. Proces przygotowania należy szczegółowo omówić z artystą przed rozpoczęciem ponieważ nie ma mowy o jakiś poprawkach.

Taką inwestycją warto się zainteresować jeśli szukamy opakowania które zostaną u konsumenta na zawsze. Prawdopodobnie masz w domu puszkę po kawie lub herbacie która wyglądała bardzo ładnie i ją zostawiłeś.

Nie koniecznie trzeba od razu puszczać długą seria. Świetny rodzaj opakowania dla klienta który często kupuje dany rodzaj np. herbaty i będzie miał możliwość przesypywania do ładnie wyglądającej puszki.

8. Powielony wzór

Projekt opakowania w powielonym wzorem daje ogromne możliwości w całym brandingu marki.

Dużo łatwiej jest uzyskać charakterystyczną rozpoznawalność o którą tak się zabiega w kreowaniu wizerunku. Używając takiego motywu można łatwo przesadzić łącząc dużą ilość kształtów i kolorów.

Przy projektowaniu opakowań w takim stylu mamy nieskończone opcje. Docelowy odbiorca to granica jakiej należy się trzymać.

9. Opakowania współczesne

Przy projektowaniu opakowań współczesnych stosuje się aktualne formy stylu jak i przeplatanie teraźniejszości i przeszłości.

Teraźniejszy styl cechuje ciągłe poszukiwanie czegoś nowego, coś co jeszcze nie powstało. Pomagają w tym nowe formy druku których nie było wcześniej np. złocenie, wytłaczanie.

10. Opakowania luksusowe i premium

Takie projekty korzystają garściami z najnowocześniejszych i najdroższych technologii druku. Najczęściej wybrane elementy na projekcie np. wybrany tekst lub logo są dodatkowo zdobione przez nałożenia złocenia.

Bardzo często przewija się kolor czarny, synonim luksusu w każdej branży nie tylko opakowań. Łączenie uszlachetnień z minimalizmem tworzy w oczach konsumenta  produkt premium.

Elementy tłoczone + złote dodatki na czarnym tle + grube kartonowe opakowania to aktualnie  jedne z najdroższych metod produkcji. Proces technologiczny jest dużo droższy. Jeśli masz takie produkty warto się zastanowić nad takim rodzajem opakowań.

11. Ludowe opakowania

Dany region w kraju ma swoje zwyczaje i obrzędy które nadają mu charakteru i odznaczają się  określonymi wzorami i kolorami.

Użycie tych symboli spowoduje utożsamienie marki z ludowością obszaru. Niektóre wzory są rozpoznawalne tylko przez lokalną ludność, dlatego trzeba uważać. Użycie takiego stylu pomaga przyjezdnym rozpoznać taki produkt.

OKREŚLENIE
TRENDU MARKI

Ustalenie aktualnych trendów w których należy się poruszać. Wykorzystując do tego internet który jest ogromnym zbiorem danych z informacjami które tylko czekają żeby je zebrać. 

Odpowiednie przeanalizowanie historii rynku potrafi zaoszczędzić sporo środków i znacząco przyśpieszyć rozwój.

FOTOGRAFIA PRODUKTOWA
Z UŻYCIEM CGI

Z modelowania produktów korzysta coraz więcej znanych marek między innymi cały katalog IKEA.

Użycie tej technologi znacząco obniża koszty sesji zdjęciowych, które mogą zostać wykonane błyskawicznie. 

Taki rodzaj fotografii pomaga ujednolicić styl całej sesji. W każdym momencie można dodać kolejne produkty beż użycia stacjonarnego studia.

Stacjonarna fotografia posiada ograniczenia w postaci budowania rozmiaru scenografii. CGI otwiera nowe możliwości.

RETUSZ FOTOGRAFII

W zakres retuszu fotografii wchodzi:

  • obróbka zdjęć
  •  retusz fotografii produktowej
  • kolorowanie
  • poprawianie niedoskonałości materiałów, tworzyw, skóry
  • wycinanie z tła, zmiana koloru
  • dodawanie, usuwanie elementów do fotografii
  • poprawa balansu
  • korekcja kolorów
  • zmniejszanie przebarwień na skórze
  • zamiana jednych obiektów na inne lub ich niezauważalne usuwanie
retusz zdjęć fotografii produktowych przed poretusz zdjęć przed po

© Wszystkie prawa zastrzeżone

Made with ❤ by Afiszu.pl